Öresundstunneln

Tunneln som leder från Öresundsbron till Danmark byggdes del för del i en specialbyggd fabrik i Köpenhamns Nordhamn. Totalt består tunneln av 20 stycken delar, och varje del var 176 meter lång. Det gör tunneln 3520 meter lång. Bara armeringen till en enda del väger 2000 ton. Dessutom gick det åt 21600 kubikmeter betong. I totala siffror betyder det att det gick åt 432000 kubikmeter betong och 40000 ton armering. Fortsätter man räkna så borde betongen transporterats med 72000 betongbilar, och armeringen med cirka 1600 stycken 25-tonslass med armering. Varifrån armeringen kommer vet jag inte. Någon som vet det?

Bild och info från NCC

Oresundstunneln

Publicerat i Armering, Betong, Byggnation. Bokmärk permalänken. RSS-feed för det här inlägget. Lämna Trackback.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Swedish Greys - ett WordPress-tema från Nordic Themepark.